I samband med att Brygghus 19 släppte sin emotsedda Blekinge Spring Gin lanserade de en kampanj inför Internationella Kvinnodagen den 8 mars. Syftet med kampanjen är ”att lyfta fram och hylla framstående kvinnor från dryckesbranschen, med målet att inspirera fler kvinnor till att vilja satsa på en karriär inom branschen”.
För precis som inom så många andra branscher har dryckesbranschen traditionellt varit en mansdominerad bransch. Brygghus 19 har därför slagit sig samman med ett gäng grymma kvinnor som tagit fram sina egna versioner på cocktails med Blekinge Spring Gin.
Kvinnorna vi får träffa i en serie videos är Emelie Hjärtström, Hedda Bruce, Bella Porcile, Tina Rovåger, Charlotta Berggren, Hanna Oscarsson, Josefine Thorén, Frida Medy och sist men inte minst Jennifer Olsson som är ansvarig för sälj, marknadsföring och produktutveckling på Brygghus 19. Om du vill veta mer om Brygghus 19 får du gärna lyssna på min intervju med gänget i Ginpodden:
Spotify
Apple Podcaster
Google Podcasts
I första avsnittet besöker Brygghus 19 Charlotta Berggren på Spriteriet:
I andra avsnittet träffar Brygghus 19 bartendern Emelie Hjärtström som skapar en signaturcocktail på Blekinge Spring Gin kallad ”Under The Midnight Sun” med havtorn och fermenterad chili:
I tredje avsnittet träffar vi bartendern Tina Rovåger som jobbar innovativt och logiskt med smakkombinationer och utvalda ingredienser baserade på hennes kunskaper i kemi.
Ett riktigt bra initiativ av Brygghus 19 och något jag hoppas vi får se mer av. Personligen ska jag kämpa för att bli mer jämställd i Ginpodden.