Att bygga ett varumärke tar tid och många gånger är det avgörande hur din förpackning uppfattas av målgruppen och potentiella partners eller investerare. Det är ingen nyhet att Hernö Gin numera är börsnoterade och kommer att behöva växla upp sin kommunikation ytterligare för att tillfredsställa alla krav. En ny flaska (hållbarhet) och uppgraderad design (synlighet) är absolut ett steg på vägen.
”Vi är så stolta över vår nya flaska. En del producenter lämnar idag glaset i och med nya krav på lättare flaskor. Men för oss är glas fortsatt det självklara valet. Genom att köpa vår nya flaska från ett svenskt glasbruk minimerar vi transporterna och sänker därigenom vårt klimatavtryck ordentligt. Det tycker vi är ett hållbart val”
– Emma Edfors, vd Hernö Gin
Ny flaska och ny design
Ovan kan du till höger se den flaska som varit aktuell sedan 2015 och till vänster den nya flaskan som från och med idag kommer börja dyka upp på Systembolaget i takt med försäljningen av varje produkt. Först ut i nya flaskor blir storsäljarna Hernö Dry Gin och Hernö Old Tom Gin.
Men hur såg varumärket ut tidigare?
Jag må ha hittat ett foto med lite skeva färger på enbärskvisten och så, men faktum är att Swedish Excellence (som lanserades 2012) är grunden till det som sedan blev dagens Dry Gin. Den andra flaskan är utvecklingen som senare blev Hernö Gins blå flaska. 2012-2015 hade flaskorna transparent etikett.
Faktum är att det är samma flaska idag som 2012, men i och med den uppdaterade grafiska profilen passar Hernö Gin även på att uppgradera sin flaska. Den nya är specialdesignad av gänget på Hernö Gin och tillverkas i svenska Limmared. Att det skulle bli en förändring av flaskan var väl ingen högoddsare i och med Systembolagets krav och något som Andreas Ohlsjö påannonserade mellan raderna redan när jag intervjuade honom för Ginpodden i avsnitt 106 i samband med lanseringen av Botanical Gin.
Hållbarhet och grejer
Glas är ett rent och oblandat förpackningsmaterial. Det innehåller ingen plast vilket faktiskt både PET, aluminium och tetra gör och kan återvinnas till nya flaskor i stället för att förbrännas eller bli restprodukter. Om en glasflaska hamnar på villovägar så bryts den åter ner till sand. Våra nya flaskor tillverkas dessutom av 50 procent återvunnet glas och dekoreras med giftfria färger.
Ny grafisk profil
Den grafiska profilen uppgraderas för att öka synligheten och tydligheten i Hernö Gins kommunikation och på sina produkter. Den nya logotypen har på sätt och vis funnits länge. De stora vita bokstäverna sattes upp på väggen i Dala redan när destilleriet byggdes ut första gången 2015. Tillsammans med pannsymbolen är detta ordmärke intimt förknippat med Hernö Gin och används redan idag på presentartiklar och skyltar.
”Vi får mycket uppskattning för vårt visuella uttryck, många gillar färgupplägget på
flaskorna och känner igen oss tack vare designen. Nu vidareutvecklar vi det som redan är bra ytterligare ett snäpp så att vi syns ännu bättre på hyllan. Efter otaliga vändor med prototyper, färgprover och designskisser känns det otroligt kul att nu visa resultatet”
– Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin
Stötta mitt arbete!
Jag driver Ginpodden som ett hobbyprojekt och skriver alla artiklar helt ideellt. Gillar du vad jag gör får du gärna stötta mitt arbete med en gåva så att jag kan pröjsa för resor och webbhotell. Oavsett, tack för att du läser och lyssnar. Du stöttar enklast via Swish eller PayPal.
TACK ❤️